zoek en vind

Update SketchUp Pro 2021.1

Er is een nieuwe versie van SketchUp Pro beschikbaar: SketchUp Pro 2021.1. 

De nieuwe update is gericht op het verbeteren van de consistentie van het modelleren, het efficiënter maken van de workflow en de werkbaarheid van SketchUp. De manier waarop tien belangrijke tools werken is veranderd. De SketchUp Move tool kan bijvoorbeeld ook als Copy tool werken. En Push/ Pull kan nieuwe faces creëren wanneer u extrudeert. 

Een aantal vernieuwingen uitgelicht:

Modifier Toggles
Meer tools gedragen zich als toggles die aan- en uitgezet kunnen worden door op een toets te tikken. Dit betekent minder ‘klik-en-vasthoud’ interacties voor tools en meer voorspelbare modelleerresultaten. Gereedschapsmodifiers werken nu als toggles die aan- en uitgezet kunnen worden door op een toets te tikken. 

Sticky Modifiers
De status van de tools zal over meerdere bewerkingen behouden blijven. Dit betekent dat u meerdere kopieën van objecten kunt maken met Move of dat u randen kunt verbergen met Eraser terwijl u het aanzicht verandert met Orbit.

Gebruik van de Move tool: video PointRelease-Blog-Move-PrePick
Randen verbergen met de Eraser tool: PointRelease-Blog-StickyModifiers-Eraser

Om uit een gewijzigde toolstatus te komen, drukt u opnieuw op de modificatietoets of verandert u van gereedschap.

Pre-lock Inferences
Veel SketchUp tools hebben de mogelijkheid om een inferentierichting of tekenvlak te 'pre-locken'. In deze release wordt dit patroon ook toegepast op andere tools. U kunt nu een inferentierichting vooraf vergrendelen voordat u de eerste keer klikt met de Line, Tape Measure en Move tools.

Push/ Pull Updates
De Push/ Pull Copy modifier en Stretch (verborgen modifier) worden permanente toggles. Stretch is een modifier die al jaren in SketchUp bestaat, maar nog nooit in de statusbalk of de Push/ Pull cursor is genoemd. Het 'stretchen' van een vlak komt ongeveer overeen met het verplaatsen van een vlak loodrecht op het tekenvlak en is vooral nuttig in de vroege stadia van conceptontwikkeling: video PointRelease-Blog-PushPull-Stretch

Verder is er een verandering aangebracht in de vlakoriëntatie tijdens het modelleren in SketchUp. SketchUp zal nu nieuwe vlakken altijd met de voorkant naar boven oriënteren, wanneer u op het grondvlak tekent en met de voorkant naar de camera in andere gevallen. Bijvoorbeeld, als een vlak over een bestaand vlak wordt getekend, zal het nieuwe vlak nog steeds de oriëntatie van het vlak overnemen waar het overheen wordt getekend. Push/ Pull en Follow Me operaties gedragen zich voorspelbaarder met deze veranderingen, wat resulteert in correct georiënteerde vlakken. Bekijk deze Skill Builder om precies te zien hoe deze tool patterns en modelleergedragingen uw workflow zullen beïnvloeden. video PointRelease-Blog-ButterSideUp

Prestatieverbetering voor Extensions met veel meshes
Sommige SketchUp extensies zijn ontworpen om grote hoeveelheden geometrie te creëren of te manipuleren. Hoe groter de mesh is, hoe langer het duurt om deze te genereren. Er is een verbetering voor grote meshes. Zodra u meshes boven de 20,000 polygonen krijgt, is de verbetering bijzonder goed merkbaar. Als u benieuwd bent naar deze nieuwe API kunt u kijken naar extensies zoals Artisan, SubD, Bezier Surface en Skimp.

Grote meshes

Updates aan het Extensions menu
Vanaf nu zal het Extensions menu item altijd zichtbaar zijn, ongeacht of Extensions daar geïnstalleerd zijn of niet. Zo zijn ook Extension Management en Developer Tools naar dit menu verplaatst.

Eenheidstranslatie voor Live Components
Live Component parameters worden nu weergegeven in dezelfde eenheid als in uw SketchUp model. Wanneer u iets meet met de Tape Measure tool is het een stuk sneller om deze meting als een Live Component parameter te typen: video: PointRelease-Blog-LiveComponentUnits
Verder is de tekentijd van bewerkte Live Components verbeterd. In 3D Warehouse kunt u Live Components vinden. 

IFC 4 classificatie en export
Naast ondersteuning voor het IFC 2x3 schema en bestandsformaat, bevat SketchUp Pro nu ook een IFC 4 classificatieset en de mogelijkheid om IFC 4 bestanden te exporteren.
Lees meer over hoe u IFC types kunt gebruiken SketchUp’s Classifier tool.

LayOut verbeteringen
2021.1 introduceert een snellere manier om de schaal van een viewport in te stellen. U kunt nu simpelweg de gewenste schaal intypen in het Camera tabblad van het SketchUp modelpaneel. Deze nieuwe manier van invoeren zal netjes een aantal inputs analyseren: 1:50, 1 = 50, 1/50, .02 of 2% zullen allemaal snel een schaal van 1:50 op een viewport toepassen.

Neem voor meer informatie contact op met Eric Eelman: 020 - 314 44 10 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Privacy- en Cookiebeleid