Thuiswerken - mogelijkheden software

In deze moeilijke tijd staan we voor veel uitdagingen. Veel mensen zijn (of zullen) in verband met de gezondheidsrisico’s thuis gaan werken.

Om u hierbij te helpen hebben wij een overzicht verzameld van de mogelijkheden die de verschillende softwarepakketten en licenties hiervoor bieden. Met behulp van onder andere Remote Desktop of VPN kan de werkcomputer overgenomen worden om zo bij uw bestanden te komen en te kunnen werken. Dit is door een eventuele trage verbinding niet atlijd handig. Voor veel 2D/ 3D programma’s zijn er ook mogelijkheden om de software op uw thuiscomputer te gebruiken. Hieronder kunt u lezen hoe dit per programma en licentie werkt. 

Autodesk software (zoals AutoCAD, Revit, 3ds Max & Maya)
Voor Autodesk software bestaat er recht op thuisgebruik. Bij maintenance voor netwerklicenties en producten met multi-user toegang geldt dat een licentie geleend kan worden uit de netwerklicentieserver of er kan een licentie aangevraagd worden voor thuisgebruik. Bekijk onderstaande links over hoe dit in zijn werk gaat.

Licentie uitlenen
Licentie voor thuisgebruik

Voor producten met single-user toegang is geen aparte licentie voor thuisgebruik nodig. De software kan (één keer extra) geïnstalleerd worden en vervolgens gewoon geactiveerd worden door in te loggen of in sommige gevallen door het invullen van het serienummer. Zie deze link voor de volledige informatie over de thuisgebruikrechten van Autodesk producten.

Rhino 
Om Rhino thuis te gebruiken zijn er simpele oplossingen. De licentie kan op een andere computer geactiveerd worden of in de Cloud Zoo worden gezet. In beide gevallen moet eerst de licentie van de computer verwijderd worden. Lees meer over welke stappen gevolgd moeten worden:  Rhino add existing license. Hoe vervolgens de licentie in de Cloud Zoo geplaatst moet worden is hier te lezen: Rhino change license. Wanneer een licentie eenmaal in de Cloud Zoo is geplaatst, dan kan deze (na inloggen in Rhino) overal en op elke computer gebruikt worden tot de maximaal beschikbare seats gebruikt zijn. Wanneer een licentie van een computer is verwijderd dan kan deze (in plaats van in de Cloud Zoo) ook gewoon weer als standalone op een andere computer geactiveerd worden.

SketchUp Pro
SketchUp Pro heeft verschillende typen om de software te activeren: Subscription, Classic (Maintenance) en Networked. Met een Subscription heeft u (of uw ICT-beheerder) toegang tot de zogenaamde Account Management Portal. Hier kunt u op afstand machtigingen voor apparaten intrekken, zodat u thuis met uw Trimble ID in SketchUp Pro kunt inloggen.

Met een Classic licentie (de ouderwetse standalone licentie) werkt het iets anders. Hier moet eerst de licentie van de werkcomputer verwijderd worden (Help > License > Remove License op Windows / SketchUp > License > Remove License op macOS). Hierdoor wordt een activering op uw licentie vrijgegeven en kunt u de licentie zonder problemen thuis invoeren.

Met een netwerklicentie is het een beetje anders. Neem hiervoor contact op met uw ICT-beheerder. De beheerder kan u de activeringscodes geven, zodat tijdelijk uw thuiscomputer geautoriseerd kan worden. Wanneer er samen in een team aan projecten gewerkt wordt (maar ook als u alleen werkt) dan is het verstandig om in de Cloud te werken. Met Trimble Connect (https://connect.trimble.com/) kunt u onbeperkt projectgegevens uploaden in de Cloud en samenwerken aan projecten met uw team. Trimble Connect Business is bovendien inbegrepen bij een SketchUp abonnement.

V-Ray
V-Ray licenties werken in de Cloud. Met de Online License Server (bereikbaar in uw browser via localhost:30304) kan thuis worden ingelogd, zodat u V-Ray activeringen kunt gebruiken. Zorg er dus voor dat de inloggegevens ook thuis liggen of vraag anders uw ICT-beheerder.

Lumion
Licenties voor Lumion werken via de Cloud. Om deze ook op een thuiscomputer te gebruiken kan Lumion geïnstalleerd worden met het installatiebestand van de downloadlink die samen met de license key en activatiecode in de e-mail staat die u van Lumion heeft ontvangen. Zorg dat deze gegevens (of het installatiebestand) thuis beschikbaar zijn. 

Enscape
Enscape heeft zowel Fixed Seats als Floating licenties. Wanneer een Fixed Seat licentie op een thuiscomputer gebruikt moet worden, dan zal de licentie eerst op de werkcomputer gedeactiveerd moeten worden. Hoe u dit kunt doen leest u hier: Enscape activate license.

Voor de Floating variant geldt dat het aantal gelijktijdig actieve computers gelijk aan het aantal beschikbare seats mag zijn. De Floating licentie werkt via een externe Enscape server, er kan dus ook thuisgewerkt worden met de Floating licentie. Als u de licentiecode bij de hand heeft dan kunt u deze thuis invoeren. Vraag anders uw ICT-beheerder.

MODO
Bij MODO zijn er drie licentievormen: Node-Locked, Floating en Log-In licenties. Node-Locked licenties zijn single-user licenties en gekoppeld aan de computer. Wanneer een licentie op een andere computer gebruikt moet worden, zal er een tranfer request bij the Foundry ingediend moeten worden. Log-in licenties zijn aan een foundry.com website account gelinkt en kunnen op meerdere computers gebruikt worden. De licentie kan op een computer geactiveerd worden door in de applicatie in te loggen. Dit type licentie kan op twee computers tegelijkertijd geactiveerd zijn en een licentie kan verplaatst worden door uit te loggen en op een andere computer in te loggen.

Floating licenties werken via een licentieserver op een netwerk. Deze licenties kunnen op elke computer die aangesloten is op het netwerk gebruikt worden totdat het maximaal aantal beschikbare seats gebruikt is. Wanneer een thuiscomputer via een VPN verbinding wordt verbonden met het netwerk kan de licentie dus gewoon gebruikt worden. Als de thuiscomputer niet aangesloten is op het netwerk, dan kan de licentie tijdelijk offline gebruikt worden. Lees hier hoe het roamen van een Floating licentie werkt: roamen Floating license. Meer info over de licenties is hier te vinden: https://www.foundry.com/licensing.

Tenslotte
Naast het overzetten van een licentie is het voor de meeste programma’s ook mogelijk om een trial versie te installeren op een computer waar de software nog niet eerder op is geïnstalleerd. Een trial is vaak mogelijk voor dertig dagen. Voor Rhino is een trial van negentig dagen mogelijk. 

Wij wensen u de komende periode veel sterkte en een goede gezondheid! Zorg goed voor elkaar en blijf online met elkaar in contact met behulp van bijvoorbeeld Skype, Teams etc.

Mocht u nog vragen hebben over thuisgebruik van uw licentie, dan kunt u contact met ons opnemen via 020 - 314 44 10 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Zoek&Vind

Privacy- en Cookiebeleid