Onlangs is Maya LT nieuw op de markt verschenen. Joep van der Steen deelt graag zijn eerste indrukken:

 

Verschillen

Uiteraard zijn er verschillen tussen Maya LT en Maya. Een aantal in het oogspringende verschillen:

  • Het polygonen limiet  is 25.000:  dit is dus een beperking van het aantal polygonen die je kunt exporteren of opslaan.

  • Geen export naar OBJ:  dit is een nare beperking naar mijn mening. Er kan niet geëxporteerd worden naar bijvoorbeeld Z-Brush en dat noem ik zonder meer een gemiste kans.

  • Geen ondersteuning voor MEL en Python: de huidige gebruikers van Maya reageren hier begrijpelijk heel negatief op. Maya maakt intensief gebruik van de scripting mogelijkheden en veel pipelines zijn aangepast en ingericht met scripting. Maya LT valt door deze beperking voor veel gebruikers af. 

 

Maar zijn deze beperkingen een drama?

Waarschijnlijk niet echt. Autodesk richt zich met Maya LT namelijk op de indie en mobile game developers. Deze groep gebruikers heeft maar een beperkte functionaliteit nodig van de Digital Content Creation software. Daarnaast zijn hun Pipelines anders. De verwachting is dat het gemis van de MEL en Python opties wegvallen, als Maya LT ingezet wordt voor het vervaardigen van de basiscontent en bij hogere eisen verder afgewerkt wordt in de volledige Maya (daar waar het echt noodzakelijk is). Verder is de prijs van Maya LT zeer aantrekkelijk. De prijs voor een nieuwe licentie is €825,--. Een subscription kost €125,--. Grappig genoeg heeft Maya LT een functie die dus niet terug te vinden is in de volledige Maya en dat is de ShaderFX graph-based authoring of real-time/hardware shaders. Wie herinnert zich nog deze plugin? Ontwikkeld door een Nederlander notabene!

 


De toekomst

Ik denk dat Maya LT tijd nodig heeft om zich te bewijzen en een weg te vinden binnen de game scene. Helaas hebben eerdere goedkopere varianten van 3ds max, Maya en Softimage het niet gered. Viz, GMax en Plasma zijn inmiddels van de aardbodem verdwenen. We zullen moeten afwachten hoe Maya LT zich ontwikkeld. Het is wel positief te noemen dat Autodesk iets probeert met een goedkopere variant en de huurmogelijkheid. Ik verwacht dat er nog het één en ander ‘gesleuteld’ gaat worden aan Maya. 

Download de trail versie en ervaar Maya LT zelf!

 

Interessante links:

Filmpje workflow Maya LT 
Filmpje creating materials and lighting assets with Autodesk Maya LT

Maya LT Autodesk website

Neem voor meer informatie contact op met Joep van der Steen: 020 - 314 44 10.

 

 Maya LT


Privacy- en Cookiebeleid