Het beheren van Autodesk licenties kan soms best ingewikkeld zijn. Het komt regelmatig voor dat licenties geblokkeerd zijn, waarvan men dacht dat die geïnstalleerd konden worden.

Wanneer een computer bijvoorbeeld crasht en vervolgens opnieuw wordt geïnstalleerd, dan blijven licenties die op het ‘oude systeem’ stonden in het Autodesk registratiesysteem op gebruikt staan. Hierdoor kunnen alle seats in gebruik zijn, waardoor het niet mogelijk is om licenties op het nieuwe systeem te activeren. Een standalone product mag u zowel op werk als thuis installeren. Door bovengenoemd voorbeeld kan het voorkomen dat de licentie twee keer op gebruik staat in het Autodesk systeem, terwijl in de praktijk met één wordt gewerkt.

Normaal kan een standalone licentie worden vrijgegeven met de License Transfer Utility (LTU). Deze wordt standaard mee geïnstalleerd bij het Autodesk product. Na het uitvoeren van de transferprocedure wordt de licentie op een Autodesk server ‘geparkeerd’. Vervolgens krijgt u als gebruiker een e-mail met een nieuwe activatiecode. Als de procedure goed is doorlopen kan de installatie op een ander systeem geactiveerd worden. Vervolgens kan de oude installatie verwijderd worden. U kunt op de website van Autodesk nalezen hoe dit precies werkt: LTU.

In bovengenoemd voorbeeld werkt de LTU procedure niet. Wel is het mogelijk om via de AVA, de Autodesk Virtual Agent, een nieuwe activatiecode aan te vragen. Hiervoor zijn wel de gegevens van de originele activatie (Product Key, Serial Number en Request Code) nodig. Door onderin het scherm de zoekterm request activation code in te typen komt er rechts in het scherm een formulier tevoorschijn dat ingevuld kan worden om een nieuwe activatiecode aan te vragen.

AVA

Let op, een standalone licentie mag maximaal dus twee keer geïnstalleerd worden. De installaties mogen zich niet op dezelfde locatie of netwerk bevinden. De tweede installatie is echt voor thuisgebruik. Autodesk mag dit controleren en zal bij misbruik boetes opleggen. Elke aanvraag voor een nieuwe activatiecode wordt hierdoor altijd geregistreerd.

Neem voor meer informatie contact op met Eric Eelman: 020 – 314 44 10.